
Szürreáliták
Többismeretlenes
– film –
A Férfi egyre gyakrabban érezte úgy, hogy mintha hiányozna valami irányadó az életéből. Nem félt az ismeretlentől, de mégis szerette tudni, hogy mit miért tesz, hová megy, kikkel találkozik. És az utóbbi időben állandóan hiányzott neki egy láncszem ahhoz, hogy az, ami éppen benne volt, összeálljon egy képpé.
Beszállt egy gépkocsiba két másik férfi mellé, akik régi kollégáknak mondták magukat, de nem emlékezett a nevükre. Az egyiknek – aki úgy nézett ki sűrű szakállával, szakadt öltözékével, mint egy kiérdemesült aranyásó – rémlett az arca, csak azt nem tudta, honnan. Valahová a határon túlra kellett illegális holmikat vinni, a határőr láthatóan rutinszerűen vette el a baksist, de nem derült ki számára, hogy kiknek, mit és mi célból. Mindenesetre a két volt kolléga meg volt vele elégedve.
Később beköltözött egy kollégiumba, amelyről nem tudta, hogy diák- vagy öregotthon, esetleg egy liberális szellemű bolondokháza, csupán egyetlen arcot ismert fel, aki egy aggastyán versmondó színészre hasonlított, de amikor idézte neki egyik kedvenc versét, az öreg értetlenül tekintett rá.
Hazafelé ment, régi gimnáziumának udvarában találta magát, amelyet a valósággal ellentétben füvesítettek, ahol csodás mosollyal fogadta őt egy fiatal lány és az egyik falnál csókolózni kezdtek. Körülöttük a fűben, a fák mellett sokan szeretkeztek. A lány hamarosan felhúzta magán piros blúzát, felkínálva hűvös melleit a Férfinak, majd lehúzta a földre, hogy egymáséi legyenek. „Kíváncsi vagyok, mikor írja meg majd ezt egy novellában a Tanár úr” – nevetett a lány orgazmus gyanánt, és a következő szemvillanásban el is tűnt. A Férfi csak arra tudott visszaemlékezni, hogy a lány magas volt, rövid hajú, kerek arcú, és hatalmas kerek fülbevalókat viselt. És egyáltalán nem rémlett neki, hogy valaha is tanította volna.
Bement egy osztályterembe, és az ott lévő diákok között kérdezősködni próbált, hogy ki lehet ez a lány. Hevenyészett személyleírást adott róla, mire mindenki rámutatott egy-egy lányra, de egyikre sem hasonlított. Közben megcsörrent egy telefon, és a lány hangja volt. Megkérte a férfit, hogy, ahogy megbeszélték, vegye át kutyáját azoktól, akikre rábízta néhány nappal korábban, és meg is mondta, hogyan jut el a gimnáziumtól az ismerőseihez. Csak az volt a baj, hogy az ismerősök nevét nem árulta el, ráadásul a gimnázium környékén ilyen nevű utcák nem léteztek.
A Férfi ekkor vette észre, hogy a lánnyal való találkozás óta egy borítékot szorongat, amelyen rajta van egy név, felette több áthúzott névvel…
(2010)
Félébrenlét
Női kezek vudubabákat varrnak, emberi hajjal tömik ki őket.
Egy férfikéz az elkészült babákat egyenként keresztül szúrja egy hosszú tűvel, és a babákból vér serken ki.
A harmadik döfés után a nő lefogja a férfi kezét.
Egy tisztáson, enyhe alkonyatban egy buja testű meztelen nő táncol körbeforogva, egyre gyorsabban, mint a dervisek. Körülötte több tűz is ég, amelyek felett szalonnát, krumplit sütnek. Több nyársba is belekapnak a lángok, ezeket közelítik a nőhöz, aki azonban révületében nem reagál erre.
Hajléktalanok sakkoznak pokrócba csavarva egy aluljáróban. Kibicelni érkezik egy teljesen eltorzult arcú ember, ő Magyarország első leprása.
Egy fehér nő és egy fehér férfi meztelenül egy szobában, lefüggönyözött ablakok mögött. Gyertyák, füstölők. Egy nagy áttetsző gyertyáról úgy folyik a megolvadt viasz, mintha cseppkő születését látnánk. A nőn egy barna afrikai, fából készült maszk. A férfin egy fehér, velencei kővendég-maszk.
Egy álmos tekintetű fiatalember egy éjjel-nappal nyitva tartó kocsmában Rolling Stones-dalokat gitározik és énekel. A kicsit dülledt szemű, fekete hajú, fekete ruhás pultoslány elbűvölve hallgatja. Valaki egy sört fizet a zenésznek.
Főhősünk, aki azonos a kővendég-maszkos férfival, vonaton utazik. A sínek mellett egy dombon egy fiatal férfi, egy szép fiatal nő és egy kisgyermek. Amolyan hippi-stílusú szent család.
Megérkezik a vonat a pályaudvarra. Automata ajtók, amelyek gombnyomásra nyílnak. De egyik ajtó sem nyílik, csak szuszognak a zárak, senki nem tud leszállni. Hősünk mögött egyre gyűlnek az utasok, és egyre idegesebben próbálják kinyitni az ajtókat, de nem megy. Közben körülöttük minden vonat elmegy. Lassan teljesen kiürül az állomás. Az ajtó előtt tehetetlenkedők gyűlölettel kezdik méregetni egymást.
A Főhős egy kihalt faluban. Harangszó, vasárnap délelőtti mise. Felér egy úton a dombtetőre, és akkor látja, hogy onnan már nem vezet tovább az út, és eltűnnek a házak is.
A közelben dugóhúzóban lezuhan egy vitorlázó repülőgép. Hősünk némi habozás után megközelíti a roncsot. Ember nincsen benne, csak több köteg szentkönyv a Bibliától a Koránig, a Talmudtól buddhista írásokig, mindegyik eredeti betűkkel.
Felveszi őket, beléjük lapoz, aztán mindegyiket eldobja.
Ekkor női kezek ölelik át hátulról, és egy barna kabátos, fekete hajú nő hozzá simul. Ugyanaz, akit a szobában az afrikai maszkban láttunk.
Lakodalmi készülődés. Megérkezik egy elegáns falusi ház elé egy felvirágozott piros autó, amelyből kiszáll a menyasszony és a vőlegény. Üdvrivalgások, a násznép egyes tagjai kissé illuminált állapotban pajzán tréfákat engednek meg maguknak.
Bombatámadás, de lehet, hogy földrengés ér egy modern szerkesztőséget, ahol hősünk is dolgozik. Mindenki fejveszetten menekül, kivéve a mi főszereplőnket, aki rendületlenül továbbítja számítógépén a gyorshíreket.
A fekete hajú nő próbálja erőnek erejével elvonszolni őt onnan, de csak az utolsó pillanatban sikerül, mielőtt beomlik felettük a mennyezet. A férfi azért még néhány számára fontos dokumentumot és noteszt magához vesz.
A bánatos arcú énekes pörge vadászkalappal a fején Michael Jackson táncát utánozza. A fekete pultoslány most is ugyanolyan elragadtatással nézi, mint amikor zenélt. Valaki ismét egy sört fizet a művésznek.
A réten. Már csaknem teljesen besötétedett. A buja testű lány még mindig forog, bár mozgása határozottan lassul. Köréje máglyát építenek és meggyújtják. A lány a tűzben ugyanúgy forog tovább, miközben a többiek leülnek köréje, és szalonnáznak. A lángok hirtelen elalszanak, és ott marad a lány egy megmerevedett mozdulatban, mintha bronzszobor lenne. A jelenlévők leborulnak eléje és lábait csókolgatják. Kivéve hősünket, aki elmenekül a színhelyről.
Templomi esketés egy szép, egyszerű, de hangulatos kápolnában. A falra kitett stáció-képek Bosch groteszk figuráira emlékeztetnek.
A pap idegenes hangsúlyozással mondja el prédikációját, egy idő után értelmetlen szavakat kever egymás mellé. A vendégek egyre jobban feszengenek. Az ifjú pár is megunja, és vadul csókolózni kezdenek, még mielőtt kimondanák a boldogító igent.
A hajléktalanok pokrócokba burkolózva alszanak az aluljáróban. A leprás végigmegy a soron, megszámolja őket, előlről hátra, majd hátulról előre, de nem fekszik közéjük.
A gitáros újra játszik a kocsmában, de három lenyalt úrifiú beleköt.
Ledöntik bárszékérôl, összerugdossák, majd lefogják a pultoslányt és erőszakkal beletöltenek a szájába egy korsó sört.
Az esetet egy fiatal alkoholista nő nézi végig, unottan kortyolva italát egy sarokban. Hősünk csak akkor érkezik, amikor már a támadók elmentek. Így talál rá a fekvő, eszméletlen zenészre, a zokogó pultoslányra, akinek az arcára horogkeresztet rajzoltak elkenődött szemfestékébôl. Hősünk telefonálni próbál, de az alkoholista nő kitépi kezébôl a kagylót, és elszakítja a zsinórt. A férfinak elönti az agyát a düh, kiráncigálja a nőt a kocsmából, közben folyamatosan üti, ruháját tépi, miközben „áldozata” egyre jobban tapadna rá, végül elkapja és megcsókolja. Hősünk kis híján rosszul lesz az undortól. Amikor a nőt otthagyja a sötét utcán, és vissza akar menni a kocsmába, megdöbbenten látja, hogy odabent nem égnek a villanyok és az ajtót is lelakatolta valaki.
A lakodalom folyatódik. Gyalogos menet az utcán. Násznép, mögöttük katonazenekar, utánuk pedig nyomorékok: tolókocsisok, féllábúak és egyéb testi fogyatékosok vonulnak.
Cigány madonna szoptat a villamoson. Koldus madonna a megállóban.
A bronzszoborrá vált táncoló nőt borral és kecsuppal öntözik a mulatság résztvevői. Körülöttük kutyák köröznek.
Egy 600-as fekete Mercedes a félhomályos utcán felhajt a járdára és elgázol egy részegnek tűnő alakot, aki egy lámpa alatt verseket olvas.
(2000)
Fűrészes Fog találkozása O.J. Fúriával, avagy Utazás a korcs középpontjába (1. rész)

I. valóság
Tea forrásban, csöpögő csapok. Kettős zajártalom.
Közepesen fejlett értelmiségi lakása. Sok könyvespolccal, régi bakelit lemezekkel, minimális luxus nélkül.
Üvöltő szex, operarészlet-kísérettel.
O.J. Fúria nagyon pici, nagyon vékony, kerek Lennon-szemüveges, végzős gimnazista – de lehetne akár 25 éves és tizenhárom is – aki minden testrészével el akarja venni tanára, Fűrészes Fog – átlagos külsejű, harminc és negyven közöttinek néz ki, pedig már az ötödik ikszet tapossa, a női nemet igencsak kedvelő, és általuk ritkán visszautasított – rég nem létező szüzességét.
Pedig eredetileg egyik tanár kollégája utalta hozzá, mondván, hogy nem bír vele, FF pedig nagyképűen azt mondta: csak jöjjön, majd betöri…
Azzal az ürüggyel, hogy fázik, teát főzni küldi a tanárt, majd orvul levetkőzik.
Amikor a tanár elutasítaná a meztelenül, de szemüvegét le nem vevő, reszkető lányt, a kis hölgy jól irányított, házilag előállított sírógörcsöt kap és produkál.
Amikor Fûrészes előlről, szemből beléhatol és valószínűtlenül kicsi lábait a nyakába gyűri, üvölt. Lehet, hogy azért, mert mindene nagyon keskeny.
Felirat:
A legszebb csontváz vagy, akit valaha láttam.
(Dalí)
Amikor Fűrészes Fog hátulról teszi ugyanezt a kiskapun, a lány még jobban üvölt.
Amikor O.J. szájával bukik rá Fűrészes Fogra, akkor is ki tud adni valamiféle artikulátlan hangot. Az operalemez sem bírja hangerővel. Pedig Wagner szól. Inkább lejár és kikapcsol.
Felirat:
Transzban lennék a Vesztita-szüzekkel.
1. vízió:
Egy kollégista fiú anyja megérkezik a gyerek cellájába, ahol lépni sem lehet, a tömegtől és a rendetlenségtől. Az anya ott helyben belebetegszik, a gyerek pedig vajaskenyereket dobál, majd fejjel belerohan az anyja gyomrába.
Bejön egy rezzenéstelen arcú szobatárs, átlépked mindenkin, mert nagy a tumultus odabent, ahogyan az ilyen helyeken szokás – hogy mielőbb láthassa az aznap esti meccset .
Focimeccs a tv-ben. Meg nem adott gól. Egy játékos agyonveri a bírót. A szurkolók nem rohannak be a pályára, hanem egy emberként a játékost ütlegelő rendőröket éltetik.
Felirat:
Légiveszély: Damoklesz kardját rozsda marja.
2. vízió:
Kint a városban. Szakad az eső. Egy apa cumisüveggel. A dudliba beleesik a víz és egyre hígítja a tejet.
Jégpálya az utca, közben minden ég, füstöl. Az apa többször elesik, amikor megpróbál leülni valahová, a szék, a pad összedől alatta. Lőnek. Háború és forradalom. Két megafonból harsog a vita arról, hogy akik lőnek, terroristák, szabadságharcosok, ultraszélsőségesek, vallási fanatikusok vagy csak szakadárok. Közben egy tenor megpróbálja túlharsogni a zajt.
O.J. pedig őt. De azt nem tudjuk meg, hogy kinek a pártján áll.
FELIRAT:
Ezer év után a hisztérikusok rekatolizálnak, a katakombák hisznek, térítenek, majd katanóniába esnek és így válnak oltáriszentséges exkrementummá.
3. vizió.
Falnak támaszkodva nyomul egyre beljebb az öregedő, de még mindig szép,büszke Európába a magát kamasznak hívő Zeusz – Fűrészes egyik alakváltozása- klasszikus vonósnégyesek hangjára. Beethoven ajánlott.
Közben Európa arca átváltozik egy szép Költőnővé, a vonósnégyes-zene pedig Elton Johnná. (Goodbye Yellow Brick Road).
Csak Fűrészes marad a színen.
Főiskolás perverz lány rohan többdiplomás frusztrált férfi karmai közé, – ez is FF – e-mailben széttárt önmagát kínálja színesben, tetszés szerinti nagyításban.
A hajléktalan, iszákos rikkancs a Fedél nélkül című újságba csúsztatja a parkokban és hídalatti zugokban fosztogatóktól, rablógyilkosoktól és unatkozó rendőröktől levetkőztetett és megerőszakolt sorstársnőinek nyomozati, esetleg orvosszakértői képét.
A pizzafutár lány csillogó szeme, forró keze, amint megeteti egy
háromszögletű szelettel Fűrészest, akinek ingén végigfolyik a túladagolt kecsup. Ettől főhősünk kábulatba esik és filmet lát.
(Első filmközhely)
Különös szerelmi háromszög. Egy Anthony Quinn-szerű fogadós, (nagydarab bunkó állat), akinek a lányába belekeverednek szerinte illetéktelenek. Bejön a képbe egy világító szemű indiánnak látszó kelet-európai bányász, Charles Bronson, mint Harmonika képében.
Zampanóval egymást próbálják kinyírni. Zsarolással, kisgyerekek tervezett elrablásával, de az egész olcsó kocsmai kötözködéssé fajul.
Becammog a képben egy Fellinire emlékeztető nagydarab, kalapos rendező, és a szereplők rögtön megrohanják és autógrammot kérnek tőle. Egyedül Fűrészes Fognak ad csak, aki eddig nem vett részt az eseményekben, mert ő tudja egyedül kinyögni nagy nehezen: „Maestro…”
De O.J. felébreszti és egy nagy tubusból piros X-betűt rajzol a mellkasára. Ez féltékenységi jelenetnek is felfogható.
FELIRAT:
És ha azok a nők, akik mindenféle perverzióra bíztatják levélben a férfiakat, nem is léteznek? Vagy egy pszichológusnő bérelte fel őket, kérte kölcsön aktjukat, címüket, hogy aztán tanulmányt írjon belőlük és kérőjükből?
II. valóság
Randevú szőke, teltnek mondott nővel, akiről kiderül, hogy katona és csupa izom. Kézfejét látjuk, amellyel agyon tudna ütni akár egy szakadárt is. A presszó a 60-as évek fordulóját idézi – nosztalgia-lepusztulat – és a vendégek szinte mind nők, mind szőkék, és mind zöld szeműek. De mindenki valakivel jött. Pasival, barátnővel. Fűrészes és a Katonanő kölcsönösen bókolnak, egymás szép szemét dicsérik, teáznak egyet, majd elválnak egymástól és tudják, hogy soha többé nem találkoznak. Háttérben unalmas tánczene, még poénra sem lehet venni.
FELIRAT:
Amorella és Psycho.
4. vizió.
Willy császár csicskása fütyül a düsseldorfi rémre a Hegykirály bűnbarlangjában. (Zene, közismert sláger a 60-as évekből, összekeverve Grieg motívumával, amit már Fritz Lang is felhasznált az M-ben, amikor jött a szatír).
Jézus felsorakoztatja hadseregét a dombtetőn a lándzsás Longinus és Szaddám Huszein hadaival szemben. És a lépcsőjelenetben elszabadult hívei legázolják a hozzájuk engedett kisdedeket.
(Hangmontázs a Rontása tört ránk…nak a munkásmozgalmi indulóból, avagy a Patyomkin Páncélosból és a Hosanna-kórusból a Superstarból. A képmontázs Griffith-t parodizálja, az Intolerance utolsó párhuzamos képsorait).
(Csak jelezni kell a tömegeket, nem kell több ezer statiszta, mert még a pénzmosók sem bírják anyagilag), végső esetben rajzfilmmel is megoldható, csak semmiképpen nem maradjon ki.)
A Szőke, kékszemű, mélyhangú, halkszavú, őrjítő hatású Költőnő hófehér görög ruhában, napbarnítottan, ahogyan soha nem láttuk, mert mindig vigyázott fehérségére, szép hosszú csupasz lábait egy elbűvölt férfi ölébe teszi, és valaki a háttérben azt recsegi brummogó hangon, hogy „Elmegyek, elmegyek, messze megyek…” (Nem kell az eredeti, csak valami jó utánzat). Körülöttük poharak, átlátszó gonosz itallal és fehér zongora.
A finom, különleges szavú, althangú Európa-asszony, fekete görög ruhában, nemcsak haja, hanem bőre is ragyog, finom csupasz lábait egy szintén elbűvölt férfi ölébe teszi. (A zene itt vált, és Tom Waits jön a Waltzing Matildával.) Körülöttük poharak és sokféle gyertya.
Lehet, hogy a két férfi ugyanaz, – maradjunk abban, hogy majdnem biztos – vagy pedig Fűrészes mutánsai. A két nő viszont biztos, hogy nem ugyanaz.
Csak ugyanabból a vérből vannak, és ismerik is egymást.
A magát Zeusznak és fiatalnak képzelő férfi szája feketén foszforeszkál.
FELIRAT:
Tudatom Veled, hogy melled és hasad a tudatom.
Fűrészes Fog…(2. rész)
III.valóság
Kerti parti. Előkelőségek és szakadtak demokratikus keveredésben.
Lila szájú áruházi karácsonytündérek. Útmenti foltos farmerek szép nyári napban. (Kéretik még csak véletlenül sem felhasználni a Neoton-familiát, inkább valami Monterey, vagy Woodstock-közeli muzsikát – Mamas and Papas: California Dreamin’, vagy Jefferson Airplane: Somebody To Love).
Bakancsok archív sárral, fekete bakelit-lemez glóriával. Rajtuk hírneves lemezcégek matricái: His Master’s Voice, Polydor, Atlantic, Pepita.Kigyúrt fiúk, baseball-sapkák alatt, coltként függő mobiltelefonok, háttérben közeledő szájharmonikaszóval.
Egy nagyon pici, telt, csodálatosan kékszemű nő elegáns ruhában
Minden gátlás nélkül átmászik a kerítésen, öltözéke meg sem gyűrődik. Arca sem, pedig nem gyerek már. Fél kézzel – ballal –
kihajít a kertből egy morgó pitbullt, majd közli a házigazdával, aki
azonos a tanárral, Fűrészes Foggal, hogy másnap a felesége lesz és 27 éve vár erre a pillanatra.
Felirat:
Ugye megmondtam, amikor a kezedbe haraptam, hogy örökre megőrizlek a szívemben?
5. vizió.
Fogolytábor. Konyhai munkák, tömeges zsírszalonnavágás. A
fősmasszer mindenkit figyelmeztet, hogy csak a tompa felével vágjanak, mert tévedésből azt élezték meg igazán. Fűrészes Fog közli, hogy neki tiltja a vallása a szalonnadarabolást, – pedig titokban tömi magába a levágott darabokat – ezért feltuszkolják egy buszra,
amelyben egy gyerekszobát rendeztek be. Egy kedves külsejű kamaszlány játszik szórakozottan egy tv-kapcsolóval, holott nincs is sem tv, sem video, csókolgatni kezdi Fűrészes Fogat, majd közli, hogy csupán tízéves. A tanár felidézi magában O.J.-t, aki egy kicsit hasonlít erre a lánykára, majd kis menedzser-kalkulátorán kiszámítja, hogy már legalább 200 évet kaphat kiskorúak megrontásáért.
FELIRAT:
A munka tette az embert majommá. Acsarkodtok ránk, hasztalan! A farkad hátul lelóg, fiam!
(a két utolsó mondat idézet Rudyard Kiplingtôl. Az első nem idézet Friedrich Engelstôl)
IV. valóság.
Európát megcsalja Fűrészes Fog tíz éve házasságot ígért hisztiző élettársával, aki néha átvonul a színen, néha megáll és marad, de a hölgy nem haragszik.
FELIRAT:
A szeretet szolgál.
A szeretet hiteget és remél.
A szeretet házal.
A szeretet ünnepel.
A szeretet szeletel.
A szeretet néha szeret.
6. vízió.
Magyar Hyde Park korner az aluljáróban, valaki a korlátlan
munkalehetőségekről szónokol. Tv-kamerák, hóvirágok, üvegházi
paradicsomok, kaukázusi kutyakölykök, cigányok, indiánok, Flaszter,
Szabadság és Magyar Fórum-rikkancsok. Egy árva hegedűs az Ez lett a vesztünket húzza, a másik a székely himnuszt, ebbe úszik be az indiánoktól az Amores Hallaras címû kecsua dal. A rikkancsok utánozzák az indiánok totyogó táncát.
V.valóság
Fűrészes számítógép előtt. Az utasítás szerint ki kellene lépnie a
Windows-ból. Kinyitja az ablakot, de nincs kedve az öngyilkossághoz, pedig halálosan egyedül érzi magát. Különben is, az ötlet nem tőle származik. Inkább elképzel egy filmet, persze megint csak egy közhelyre futja.
I. Közhely-film, némi módosulással.
Nem a Férfi, hanem a Nő jön haza tökrészegen, – bár a férfi sem mondható éppen színjózannak – ráadásul elfogyott a cigarettája, ami nélkül nem tud létezni. A Férfi felajánja, hogy lemegy a boltba, ehelyett beszáll a kocsijába és eltűnik. Útközben felszed egy stoppos nőt, akit megöl, mert sokat beszél, és hangosan, ráadásul még hasonlít is a barátnőjére. Egy parkolóból felhívja az igazit, közli vele, hogy mit tett, mire a Nő kineveti, ilyen gyáva ember, mint ô, nem lenne képes ilyesmire.
Dühében felhív egy internetes kurvát, azzal az eltökélt szándékkal, hogy őt is kinyírja, de amikor a mindenhol megborotvált nő, aki még élvez is, elmeséli, hogy 29 éves, két gyermeke van, és csak ő értük csinálja, eláll szándékától. Aztán visszacsenget hozzá és agyba-főbe veri, hogy mégse kelljen a szívnek megszakadni, és így legalább a kurvának nemcsak az egyik, hanem a másik szeme alatt is lesz egy lila monoklija.
Felirat:
Magyar vagyok kemény legény
Mata Hari szeress belém!
(Hobo)
7. vizió
Sétáló utca, amelynek a végeit eltorlaszolták, így csak fel s alá lehet
járni, mint a börtönsétán. Keleti étterem. Senki sem vízipipázik, pedig
űûrészes Fog erre vágyna. Fejében keleti zenék szólalnak meg.
Egy vörösfényű félelit kocsmában egy brutális hangú énekes blues-t üvölt.
Egy kollégiumi klub előtt hatalmas tömeg, pedig szinte senki sem az est sztárbandájára kíváncsi. Aki bejut, attól elveszik a kabátját, majd a
táskáját is. Miértre nincs válasz. O.J. Fúria is ott tolong valahol, de alig lát, mert tévedésből Fűrészes Fog szemüvegét vette magához.
Felirat:
A Napból ki lehet nézni, a fejembôl nem
VI. valóság
A buszon megszólal egy mobil. Nem tudod, hogy kívül volt-e, vagy benned szólalt-e meg. A csörrenések körülvesznek. Az egyiknek hívójele Chopin Gyászindulója. A másiké a Walkürök lovaglása. A harmadiké a Csillagok háborúja. A negyediké az Ó, Musztafa, azaz a Búzában ment a disznó közel-keleti változata. De lehet a sorrend fordított is, egy idő után úgy is összekeverednek, és akinél nincsen mobil, az megőrül.
Három fekete kabátos lány. Kettő félvér, a harmadik fehér. Az egyik
mulattka haja vörös, a másiké szőkésbarna. A fehér lányé a legfeketébb.
8. vízió
O.J. nyomorékok között nevelőtanár. A „Csodák udvarában”, kar és
lábnélküliek, félemberek, vakok között karnevált rendeznek. Leül közéjük egy szakadt utcazenész, aki minden dalt ismer 30 évvel ezelôttről, de semmi újat. Olcsó bort iszik, egyetlen angol szöveget sem tud, halandzsája még csak megközelítően sem hasonlít az eredetire.
Felirat:
(Villogó)
Kvázi móda Droidoknak és Autognómoknak.
VII.valóság
Új tündér a kocsmában. Gyönyörű fahéj-bőr, romoid vonások, szép a keze, rózsaszín tenyere, kiszedett szemöldöke helyett vastagon festett csík.
Homokszínű melegítője puha testet sejtet. Kivillan a dereka, és egy skorpió farka látszik. Lehet, hogy a fenekén van a feje?
Kiderül, hogy előde most egy öregotthonban nővér. Egyik volt, azóta
leszázalékolt vendége is ott lakik. Néha bejön egy dinnyés vodkára. Most is.
Már iszogatnának hármasban Fűrészes Foggal, amikor O.J. beront, és minden poharat, és korsót, ami a keze ügyébe kerül, összetör, vagy a tartalmát a jelenlévőkre borítja.
Ezt is fel lehet fogni féltékenységi jelenetnek.
VIII.valóság.
Fűrészes Fog egy kínai étteremben egy 190 centiméter magas európai
pincérlány végtelenül hosszú lábait kémleli, miközben kezében egy francia verseskötet. Ebben mesélnek M.Seguin kecskéjéről, aki elkóborolt, pedig milyen jól jönne a kergemarhakór, valamint a száj és körömfájás-járvány idején. Közben járnak-kelnek az igazi ferdeszeműek is, egy magnóról kínai nyelven szól Andrea Boccelli „Con Te Partiró” című dala, jellegzetes magas távol-keleti női hangon. Bejön egy kopaszra nyírt, szemüveges, hosszú kabátos fickó, aki pillanatok alatt kínai nyelven leteremti az egész társaságot. Mindenki alázatos pózba merevedik és nem mernek megmozdulni, amíg az idegen nem távozik. Fűrészes Fog közben egy valódi kínai pincérnő szép arcán ábrándozik.
Felirat:
Nemcsak akkor szép, amikor kihozza nekem a mogyorós Gong-bao csirkét.
(Mickey Rourke után szabadon)
Fűrészes fog 3.
9.vízió
Egy férfi napokon át depressziós állapotban egy római rom tetején üldögél, ahonnan egy filmben lelöktek egy öreg, önmagával meghasonlott tanárt.
Odamegy hozzá egy nő. Kiderül, hogy egyiküknek sem a törzshelye, de azért mindketten odajárnak, ha éppen nagyon egyedül vannak. A férfi elmondja, hogy néha sétálgat a rakparton is, de azt a történetet már megfilmesítették Jávorpalival a főszerepben. Ezek után mindketten fejest ugranak a romról, de nem esik bajuk. A férfi körülrajzolja esésük nyomát és ráterít egy
újságpapírt, amin ez a fôcím: ERŐT SUGÁRZÓ DÍSZSZEMLE.
Felirat:
Hannibál azelŐtt portás volt. De aztán félállásba bevették a békefenntartó erŐkbe.
IX.valóság.
FŰrészes az utcán lát sok felfelé bámuló embert, akik belenéznek egy égbôl jövŐ éles fénybe. Ô is követi példájukat, de megfájdul a szeme. Egy divatos szemüveget akar venni, de helyette egy rózsaszín keretes, foszforeszkáló üvegŰt kap. Nem akarja elfogadni, mert úgy érzi, úgy néz ki benne, mint egy rossz buzi. O.J. is betéved a boltba, neki is ez a véleménye, de közben rábeszélné FŰrészes Fogat a vételre. FF ehelyett szájon vágja a lányt, majd lecsókolja róla a vért.
Két kukázó egy elegáns hegyi lakónegyed aljában. „Találtam valamit” – kiált fel az egyik, amint elôhŰz egy eltŰnt személyrôl szóló nagy, fényképes körözést. „Én is”- feleli a másik, majd elhúz a kukából egy kezet.
10. vízió
Fûrészes Fog, papi ruhában egy panelház tetején egy ostyát kínál az elŐtte meztelenül térdelô O.J-nek.
A lány azonban kiveszi a kezébôl, összesodorja jointnak, majd tüzet kér a tanártól. Fűrészes ettől transzba esik és újra filmet lát.
Harmadik közhely-filmrészlet.
Fűrészes Fogat, aki O.J.-t utánozva, walkmant vesz magának, elüti egy természetes vörös hajú nô. Fűrészesnek különösebb baja nem esik, de a nő azért hazaviszi, ápolgatja, majd kéri, hogy keményen büntesse meg őt, igazi szado-mazo módon. Az aktusok közben azonban hazajön a pasija, nekiesik FF-nak, de nem azért, amit tesz a nőjével, hanem azért, mert ő is bedőlt annak a kéjenc ribancnak, akinek ez a gázolósdi a perverziója. A férfi kést vesz elô, de mielőtt használná is, megjelenik O.J., aki követte Fűrészest, iszonyú jelenetet rendez és a zűrzavarban el tudnak mindketten menekülni.
11. vízió
Valakik figyelmeztetnek, hogy az Apollo 11 ûrhajósai nem is voltak valójában a Holdon, csak a Marx-fivérek dobták be újra a korábban elsütött álszakállas trükkjüket.
A már ismert kocsmában ül a már ismert depressziós férfi, némi ital mellett várja az egyik cimboráját. Egy fehérbőrû, fekete göndör hajú lány leteszi sörét az asztalára, cigarettát kér és egy mobiltelefont, hogy felhívhassa a barátját. Közben megérkezik Fűrészes, aki rögtön felismeri benne egy régi kedvesét. A lány nem akarja megismerni, aztán, mielőtt távozik, mégis hosszasan nézi őt.
A két férfi utána hosszan mereng arról a lányról, akin minden fehér vagy fekete, esetleg itt-ott némi halvány rózsaszínnel.
Varjak napsütésben, fényes kék tollakkal, csőrükben száraz pizzaszeletekkel.
Autóbusz. Fűrészes Foggal szemben egy babaarcú, zöldszemű lány, – egy újabb – fekete kalapban. Napimádó mosollyal fordul az ablak felé. Aztán rájön, hogy F.F. éppen róla firkál valamit noteszába, és mindenáron tudni akarja, hogy mit. Követi FF-t egészen egy nagy épületig, de FF játszik, csak töredékmondatokat mond neki. FF eltűnik a nagy épület kapujában, a rendész kitaszigálná a lányt, aki egy keresztet vesz elő, a rendész homlokát érinti meg vele, és a feszület nyoma ott is marad.
Felirat:
Még soha nem találkoztam olyannal, aki azt vallotta: én vagyok a Jel, és tényleg az is lett volna. Még soha nem találkoztam olyannal sem, aki nem mondta: én vagyok a Jel, pedig tényleg ő volt.
11. vízió
Egy másik, nagyon zöldszemű, kicsi, törékeny, érettebb nő is rágyújt egy jointra, és hamiskásan elmosolyodik. Furcsa megjelenésű, mintha O.J-bôl és az előző babaarcúból gyúrták vagy montírozták volna össze.
12. vizió
Fûrészes Fog azt álmodja, hogy O.J. ráuszítja barátnőit, akik majdnem szó szerint megnyúzzák. A három némber Sinéad, Patti és Janis közepes utánzatai.
Azért valami marad Fűrészesbôl, miután O.J. belenyomja egy jeges fürdőbe.
Fűrészes Fog hazafelé tart egyedül. Messziről látja, hogy jön O.J.,
kézenfogva egy idegen fickóval, aki megállás nélkül mindenféle háborús indulókat fütyül a XX.századból. A lány először nevet rajta, aztán egy idő után már csak könyörög a férfinak, hogy hagyja abba. Fűrészes Fog beleavatkozik, különös tekintettel arra, hogy éppen az ô lakását akarják bírtokba venni. A füttyös azonban ügyet sem vet rá, sőt, becsapja az orra előtt saját otthona ajtaját.
Fűrészes gyalog megy le a lépcsőkön, pedig utál lépcsőzni. A kapualjban szemérmetlenül cigarettázó kamaszlányok. Olyan perverzen néznek rá Fürészesre, hogy egy visszanézés önmagában legalább öt év fegyházat ér.
13. vízió.
Fûrészes Fog beül egy katolikus templomba, és magában meditál. Odalép hozzá a plébános, akinek azt hazudja, hogy be akar lépni a gyülekezetbe. A plébános azonban vizsgáztatni akarja miatyánkból és üdvözlégybôl, és megbukik. Fűrészes dühödten távozik, egy zsinagógába kopogtat be, de zsidó énekeket sem tud. Végül dühében leül egy téren, merev pózban, és mormol, mintha buddhista lenne. Két hosszú hajú hippi elkapja s kopaszra nyírja, majd leülnek melléje és együtt „vibrálnak” tovább.
Felirat:
A Vér.
A Vér cseppen, folyik, patakzik, megjön, ellát.
A Vér vádol, bíráskodik, szerződik, szövetkezik, bosszút áll.
A Vér bő, nőszik, fertőz, alvad, tolul, honfi, bohém, eb és farkas.
A Vért forralják, szívják, szopják, lázítják, pezsdítik, ontják,
átömlesztik, adják, veszik, veszítik, áldozzák.
A Vérnek szava, szaga, testvére, hólyagja, ömlenye, hasa, rákja, baja, vonala, narancsa, szeme, edénye, zivatara, bankja van.
Legszebb szavunk.
A főváros belvárosában fekete bakancsos, kapucnis kopasz fiatalok
hirdetményeket ragasztanak a mozgósításról, a felkoloncolásról,
Dávid-csillagokkal firkálnak össze kirakatokat. A helyszínt rendőrök
biztosítják.
Fűrészes Fog és O.J. Fúria arrafelé sétálnak kéz a kézben. Kérdezgetik a rendőröket. „Csak filmeznek”- felelik a zsaruk. A választ többször is
megismétlik, visszhangszerűen.
Fûrészes és O.J. egyre sebesebben távolodik a helyszínről, és mindenkivel, aki velük szembejön, közlik: „Csak filmeznek”.
14. vízió
Fűrészes későn megy haza, és eltéveszti a kaput a sorházban, de úgy
emlékszik, a szomszéd házból át lehet menni a 6. emeleten. Ott kell lennie egy ajtónak, amelyre ki van írva a 66-os, vagy a 666-os szám. Nem találja, eltéved, mintha minden folyosórész le lenne rácsozva. Hírtelen feltépik az egyik ajtót, és kirohan sikoltozva egy fiatal nő. Száján fekete lé folyik le, mintha a száj és szemfestéke összekeveredett volna a vérével.
Segítségért kiáltozik, mert élettársa megverte. Fűrészes felajánlja neki, hogy pihenje ki magát nála. A nő elfogadja, telefonál a rendőrségnek.
Kijönnek ketten és feldúlják Fűrészes lakását. A nő közben kimenekül, majd ugyanazzal a sikoltozással visszarohan, most már feketére festett hajából is dől valami sötét lé.
Fűrészes egy kollektív öngyilkosságról álmodik. Ott van Európától O.J.-ig mindenki. Egy nagyvárosi játszótéren színes kapszulákat osztogat fiatalabb és idősebb nőknek. Aki elveszi tőle és ráharap, abban a pillanatban össze is esik. Végül ô veszi a szájába, fogai között tartja egy ideig, majd kiköpi és elindul a holttesteken átlépdelve hazafelé.
Nagyzenekari tus.
Nem veszi észre, hogy O.J. felpattan mögött és hátulról lelövi. Pontosan gerincen találja.
Zárójelenet.
Fűrészes Fog magatehetetlen, tolókocsihoz kötözött roncs. Csak a feje mozog valamennyire.
O.J. kiskanállal eteti, majd alig várja, hogy a szomszéd fotelben ülő új
barátjának az ölébe huppanjon. Így kezdenek el szeretkezni, és O.J. ugyanúgy üvölt, mint amikor Fűrészes Foggal csinálta. Operalemez szól, forradalmi kórus a Borisz Godunovból, de O.J. azt is túlüvölti….
Vége